Strand en milieu

In het seizoen 2019 werden 15 slaapstrandhuisjes op het strand Kaapduin aangesloten op een riolering. Bij de meeste slaapstrandhuisjes vindt de afvoer nog plaats via een zogenoemd tonnenstelsel. Bij een dergelijk stelsel is het belangrijk dat afvalstoffen biologisch afgebroken worden.  Dat functioneert alleen als we allemaal gebruik maken van milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen. De Strandverenigingen verstrekken daarom aan de leden elk jaar een pakket ECO-producten. In 2022 is het pakket opnieuw samengesteld maar we realiseren ons dat het niet volledig is. Zo gebruiken we met zijn allen ook shampoo, tandpasta, deodorant, (zonne)crème, lippenstift, scheerzeep en andere middelen die via de afvoer in het tonnenstelsel terecht komen. Dat zijn middelen die ieder voor zich koopt, vaak gehecht aan ons eigen merk. Als strandverenigingen hebben we de leden u uitdrukkelijk verzocht  bij de keuze van deze middelen voor op het strand, uitsluitend milieuvriendelijke producten te kopen.

We zijn ons steeds meer bewust van de vervuilende werking van die middelen. Soms zelfs ook de producten die als milieuvriendelijk verkocht worden. Denk daarbij aan microplastics die bijna in alle middelen voorkomen. Via de app “beat the microbead” kan iedereen zelf  controleren of in de producten die u wil kopen microplastics voorkomen.

Op de website van de strandvereniging staat ook een lijst van middelen plaatsen die wel milieuvriendelijk zijnLijst milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen. En deze lijst wordt natuurlijk aangepast indien er nieuwe inzichten en/of nieuwe producten zijn. Input hiervoor is welkom.