AED’s

HET AED-PROJECT

Het AED-project van SV Dishoek gaat dit seizoen het negende jaar in. Het project wordt geleid door een gediplomeerde BLS/PBLS instructeur. Zij verzorgt de herhalingslessen reanimatievaardigheden. Dit jaar vinden die plaats op 25 mei en 29 juni van 11.00 tot 13.00 uur bij strandpaviljoen De Boomerang.  Aanmelding via aed.dishoek@gmail.com

In 2018 is geen van de AED’s gebruikt.
SV Westduin bezit al vele jaren AED’s.
Verscheidene gebeurtenissen op de stranden geven aan dat het kunnen beschikken over AED’s belangrijk is: Hartdefibrillatoren kunnen het verschil maken!

De feiten op een rijtje:

• Hartstilstand komt gemiddeld 300 keer per week voor in Nederland.
  • Bij niets doen is de overlevingskans gedurende het eerste uur 1-2 %
  • Bij reanimatie is de overlevingskans gedurende het eerste uur 5-10 %
  • Bij inzet AED is de overlevingskans gedurende het eerste uur 50-60 %
  • Wat de uiteindelijke overlevingskans zal zijn hangt af van meerdere factoren, maar dat die groter is bij tijdige beschikbaarheid van een AED lijkt aantoonbaar.

Omdat de stranden moeilijker te bereiken zijn voor de professionele hulpverleners dan de gebieden aan de landzijde, kan eerstehulpverlening door  middel van reanimatie en gebruik van een AED door de strandhuiseigenaren van levensbelang zijn.

Zie overigens ook de informatie op de website van de Nederlandse Hartstichting: https://www.hartstichting.nl/aed

De strandhuisjes waar de AED’s aan de voorzijde van de bordessen staan opgesteld, worden aangeduid met AED-stickers op het huisje en op palen naast de loopplanken of  bij de afvalbakken. In alle strandhuisjes van Dishoek is een Meldinstructielijst aanwezig waarop vermeld de mobiele telefoonnummers van de oproepbare hulpverleners (zie ook onder Belangrijke telefoonnummers in deze gids en op deze website).

De besturen van de Strandverenigingen zijn van mening dat de AED een serieus middel is om levens te kunnen redden, mits de gebruiker op zijn minst een gedegen instructie heeft gekregen en bij voorkeur zelfs een gecertificeerde cursus heeft gevolgd.