Legionella

Informatie over Legionella

Legionella is de naam van de bacterie die legionellose (veteranenziekte) kan veroorzaken. De bacterie komt vooral voor op plaatsen waar water in contact komt met een vaste stof, zoals in een waterleiding. Normaal gesproken komt de legionellabacterie in kleine hoeveelheden voor en kan dan ongevaarlijk zijn. De bacterie kan groeien in warm water tussen de 20 en 50 graden. Dat gebeurt vooral als het water lang stil staat.

Hoe word je besmet?

Besmetting gebeurt door het inademen van de legionellabacterie. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren in ruimtes waar water verneveld wordt, zoals in een doucheruimte, in bubbelbaden of bij koeltorens. U kunt niet ziek worden van het drinken van water met de legionellabacterie.

Wie lopen risico?

Vooral mensen met een verminderde weerstand zijn vatbaar voor de veteranenziekte, bijvoorbeeld ouderen, mensen met een ziekte van hun immuunsysteem, mensen die een transplantatie hebben gehad of zware rokers. De meeste gezonde mensen worden niet ziek na besmetting met de legionellabacterie.

Wat zijn de symptomen?

Mensen die ziek worden door de legionellabacterie krijgen meestal vijf tot zes dagen na de besmetting last van lichte koorts, hoofdpijn, spierpijn en een ziek gevoel. Een paar dagen later ontstaat een legionella-longontsteking met hoge koorts (boven de 39 graden) en koude rillingen. Mensen hoesten ook veel en kunnen last hebben van kortademigheid. Meestal is opname in een ziekenhuis nodig.

Meer informatie: www.stichtingveteranenziekte.nl

Voorzorgsmaatregelen

De volgende voorzorgsmaatregelen verkleinen het risico op besmetting:

1. Leg de hoofd waterleiding niet in de zon, maar onder het achterbordes! Houd daar rekening mee tijdens de opbouw van het strandhuisje!
  2. Bent u enkele dagen weg bent geweest, is het goed om bij thuiskomst de leidingen door te spoelen met koud en heet water totdat het water écht koud óf heet is. Leg de doucheslang in een emmer met een dweil erop om directe verneveling te voorkomen. Verwijder eventueel de douchekop en spoel u af met de slang.
  3. Leg de douchekop periodiek in een badje met water en chloor en spoel hierna goed door.