Internet

Strandvereniging Dishoek levert haar leden geen Wifi. In 2020 is hier onderzoek naar gedaan. De hoge kosten, de beperkte belangstelling en de kwetsbaarheid van de installatie (extra draden in de duinen, kwetsbare aansluitingen) waren de belangrijkste redenen.

Inmiddels zijn er verschillende goede alternatieven beschikbaar:

Persoonlijke hotspot

De eenvoudigste optie is om een computer te verbinden met het data-abonnement van de telefoon. Voor veel mensen is dit een prima mogelijkheid, maar het heeft nadelen:

• Je hebt een ruime datalimiet nodig. Bij de meeste providers is dat tegenwoordig zeer betaalbaar
  • Het bereik op het strand is bij verschillende providers beperkt. Zeker op een zonnige en drukke dag. Vodafone lijkt het beste bereik te hebben
  • De batterij van de telefoon loopt snel leeg

4G modem

Er zijn goede ervaringen met 4G/5G modems op het strand. Deze maken verbinding met hetzelfde netwerk als uw telefoon, maar hebben een veel beter bereik. Het 4G modem zet het 4G signaal om in een wifi signaal, waar meerdere apparaten op kunnen inloggen.

Van de verschillende providers, heeft Vodafone de beste dekking op het strand. Een onbeperkt abonnement kost € 32,50 per maand (€ 25,- als je Ziggo thuis hebt). Je kunt het abonnement in de winter pauzeren tegen betaling van € 20,84.

Starlink

Via de satellieten van Starlink kan je eenvoudig een breedbeeld wifi netwerk opzetten. De standaard router heeft een bereik van ongeveer 3 huisjes (het huisje waarin de router geplaatst is en 2 buren); met een versterker kan de capaciteit uitgebreid worden.

Een Starlink abonnement kost € 50 per maand. De apparatuur kost € 225,- om aan te schaffen of € 10 per maand om te huren. De apparatuur bestaat uit een schotel(tje), een standaard, een kabel en een modem.

Meer informatie: https://www.starlink.com/nl/residential